سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام نقی پور فر

حوزه / وزارت علوم تحقیقات و فناوری با ارائه مدرک MPA، دوره مدیریت ارشد موافقت و دستور آن را ابلاغ کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه بیست و هفتمین سمینار تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما ۲۷) با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پور فر رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم و دکتر روح الله تولایی دبیر این سمینار و دکتر علی رضاییان استاد دانشگاه امام صادق و پژوهشگر حوزه مدیریت و حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی ،اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به هفته ازدواج در مقدمه به نظریه نجما اشاره و عنوان کرد: نظریه نجما که سیاستهای کلی خانواده را در بردارد با همکاری دفتر مقام معظم رهبری و اساتید دانشگاه های امام صادق (علیه السلام) و دانشگاه امام حسین (علیه السلام) و دیگر دانشگاه‌ها تدوین و با بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام به امضای نهایی مقام معظم رهبری رسید.

وی تاکید کرد: لازم است نخبگان به سیاستهای کلی خانواده خصوصا بندهای یک تا سه که بر خانواده محوری تاکید دارد عنایت ویژه داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان جایگاه ویژه خانواده مطرح کرد: در تمام نظامات اداری ، سیاسی ، حوزوی و سایر نظامات باید نظام خانواده را هدف گذاری کرد.

وی یاد آور شد: از لوازم سلسله مراتب مدیریتی نظارت بر رفتار بستگان و حق دعا عنوان شد و لازمه چهارم تولی و تبری است که سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی جزء لوازم سلسله مراتب مدیریتی است.

وی افزود: در فرهنگ دینی جذب و دفع قوی از علامات مومن شناخته شده است.

حجت‌الاسلام نقی‌ پور فر لازمه تولی و تبری را همراه با حسادت و گردن‌کشی ابلیس دانست و بیان کرد: این لازمه با حسادت و طغیان ابلیس توأم است و اساسا جریان ابلیس مخالفت با مدیریت الهی بوده است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی به ما تذکر می‌دهد که شناخت درست مدیریت شیطانی مقدمه شناخت درست مدیریت اسلامی است و باید در زمینه مدیریت شیطانی مطالعه داشت که شامل مدیریت رفتاری شیطانی ،مدیریت منابع انسانی شیطانی و مدیریت جبران و نظام جبرانی شیطان و.. است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم دوره زندگی حضرت ابراهیم(ع) را الگویی برای لازمه تبری و تولی دانست و گفت: باید از یاران و پیروان حضرت ابراهیم برائت از سران مشرکان را بیاموزیم.

وی به آثار منفی حضور علمای دین فروش در هر زمان و دوره ای اشاره کرد و افزود: علمای دین فروش باعث ایجاد تفرقه و جدایی در جامعه بودند که مورد نفرین انبیا و ائمه بودند، برای مثال در دوره غیبت صغرای امام زمان (عج) شلمغانی از رهبران فرهنگی تشیع بود که به مدیریت و رهبری شیعیان حسادت کرد و مورد نفرین امام زمان (عج)قرار گرفت.

حجت‌الاسلام نقی‌ پور فر عنوان کرد: تمام احادیث و روایات قرآن محور هستند و برای مصون ماندن از جریانات انحرافی و قوام یافتن درخت معنوی روح خود باید از منابع معتبر تفسیری بهره ببریم و برای رشد در جهان باید جامعه سالم ایجاد کرد و حرکت فردی و اجتماعی لازمه رسیدن به فضای سالم است.

در بخش دیگر دکتر تولایی از تصویب دوره MPA و MBA در وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: پیشنهاد این دوره ها به وزارت علوم در مبنای سمینار نجما شده بود این دوره مدیریتی که تا کنون سابقه برگزاری در وزارت نداشته با تشکیل کارگروه در وزارتخانه و درخواست دانشگاه امام حسین (علیه السلام) برای دوره های مطالعات اسلامی تصویب و ابلاغیه آن صادر شد.

وی هدف از این دوره را تقویت مدیران دانست و افزود: هدف از این دوره این است که مدیران دولتی بتوانند با بکار گیری مفاهیم ناب و گذراندن دوره MPA مطالعات اسلامی و مطالعه کتاب نجما که توسط جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در حوزه مدیریت اسلامی تدوین شده مهارتهای تخصصی و فکری و اعتقادی را کسب کنند.

دکتر تولایی به ویژگی این دوره اشاره و تصریح کرد: ویژگی اصلی این دوره این است که بر مبنای سمینارهای تخصصی نجما آغاز به کار کرده و افراد شرکت کننده که موفق به اخذ گواهی می‌شوند معادل ساعات حضور مدرک MPA را دریافت خواهند کرد.

دبیر سمینار نجما در پایان مطرح کرد: سعی خواهیم کرد با ارتباط گیری با بدنه دولت این دوره و مطالب ناب آن را به مدیران دولتی معرفی کنیم و شاهد تحول در مدیریت بخش های دولتی باشیم.

دکتر علی رضاییان چهره ماندگار مدیریت و پژوهشگر رشته مدیریت به مناسبت افتتاحیه بیست و هفتمین سمینار تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی به سخنرانی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha